Op het afgeschermde Europese platform van eTwinning kunnen leerlingen met elkaar topics bespreken, erover discussiëren en samen allerlei projecten realiseren. Dat kan via digitale meetings of apart, waarbij de leerlingen parallel werken. Zo oefenen ze belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden zoals digitale competenties, cultureel bewustzijn en burgerschap. Bovendien leren ze vreemde talen gebruiken in een authentieke context. Voor scholen is dit een laagdrempelige manier om te internationaliseren. Vaak zijn de virtuele ontmoetingen een voorbereidende stap om later ook fysieke ontmoetingen te realiseren via Erasmus+.
En wat is de link met erfgoed?
Het kan zijn dat klassen verhalen delen rond tradities, gebruiken of ambachten. Maar evengoed onderzoeken ze de impact van historische gebeurtenissen op hun regio’s. Daarbij kunnen ze in elke fase van het project bepaalde (IT-)tools gebruiken. Denk dan bv. aan het inzetten van Google Street View om een virtuele rondleiding te ontwerpen.
Door eTwinning te koppelen aan erfgoed, kunnen leerlingen bijdragen aan het behoud van culturele diversiteit en drukken ze bovendien mee hun stempel op het erfgoed van morgen. Het versterkt hun begrip van andere culturen: dit type klaspraktijk vergroot hun bewustzijn en waardering voor het rijke erfgoed dat Europa te bieden heeft.
Erfgoed en interactief spel
Leerlingen hoeven geen klassieke rondleiding of pure informatieve teksten voor elkaar uit te werken. Misschien kiest de klas er wel voor om een bordspel over historische gebeurtenissen te ontwerpen? Daarbij bedenken ze zelf het spelmechanisme en de regels. Met een tool als Genially maken ze er dan een interactieve publiceerbare game van met vragen en uitdagingen.
Naast de vorm verzorgen ze ook zelf de inhoud. Daarvoor moeten ze relevante bronnen selecteren en analyseren om hun verhalen of spel mee op te bouwen. Meer nog dan bij een gewone presentatie is het hier de kunst om die content ook sterk te visualiseren voor hun internationale partners. Ongetwijfeld zijn afbeeldingen uit erfgoeddatabanken dan een schatkamer.
Een Vlaams eTwinning-project in de kijker
Leerkracht en ervaren eTwinning-ambassadeur Els Merveillie (De Bron, Tielt) zette het project Behind the walls: walls have ears, listen to them op. Dat was een onderdeel van een Erasmus+ project met Oostenrijk, Finland, Polen en Spanje. Leerlingen tussen 16 en 18 jaar bezoeken verschillende erfgoedsites in de deelnemende landen en werken online samen om pedagogisch materiaal te ontwerpen voor bij die bezoeken. Dat deden ze al voor bezoeken aan Tielt zelf via een tool als Padlet. Voor een bezoek aan Atlantikwall Raversyde werken ze via Deck.Toys, een digitaal hulpmiddel om interactieve leerpaden op te maken.
Sinds 2021 participeerden negen Brusselse en 244 Vlaamse scholen met projecten. In totaal heeft 40% van de Vlaamse scholen een leerkracht met een eTwinning-account. Dat zijn voornamelijk leerkrachten uit het secundair onderwijs (1.641 leerkrachten de voorbije drie jaar) maar ze focussen de laatste jaren ook op het kleuter- en lager onderwijs en op de lerarenopleiding.